آرشیو آذر ماه 1403

قدم گذاشتن به دنیای متفاوت بازاریابی حرفه‌ای

بوتیک بازاریابی اکرم برنجی

۳ بازديد


کاربرد تقویم محتوا برای وب سایت

یکی از بخش‌های مهم در بازاریابی محتوا، تقویم محتوا نام دارد. این بخش به شما کمک می‌کند که برنامه و زمان‌بندی دقیقی برای انتشار محتواهای سایت خود داشته باشید. به بیان دیگر کاربرد تقویم محتوا در زمان‌بندی دقیق برای کارهای وب‌سایت است. در واقع تقویم محتوایی یک نوع نقشه اجرایی است که همه جزئیات مرتبط با تولید محتوای بخش بلاگ وب‌سایت یا شبکه اجتماعی مورد نظر در آن تولید و تهیه می‌شود.

از مزایای تنظیم تقویم محتوایی می‌توان به مدیریت باکیفیت تیم بازاریابی محتوا اشاره کرد. در واقع هدف تقویم محتوایی، کنترل کامل برروی بخش تولید محتوای وب‌سایت مورد نظر است. تقویم محتوا همان جدول برنامه‌ریزی محسوب می‌شود که ما برای انجام کارهای روزانه در موبایل و یا دفترچه خود یادداشت می‌نماییم تا بتوانیم به همه امور ضروری خود رسیدگی کنیم. در ادامه این مطلب از بوتیک بازاریابی اکرم برنجی، مفهوم تقویم محتوا را به صورت دقیق‌تر بررسی خواهیم کرد.

تقویم محتویی چیست؟

یک برنامه زمان‌بندی دقیق و مکتوب از جزئیات مربوط به قسمت تولید محتوای سایت که تحت عنوان سردبیری نیز شناخته می‌شود، تقویم محتوا است. کاربرد تقویم محتوا در کسب و کارهای مختلف برای برنامه ریزی و منتشر کردن محتوای خود جهت پلتفرم‌های رسانه‌های گوناگون در بازه‌های زمانی معین دیده می‌شود.

با نوشتن و ایجاد تقویم محتوا جهت انتشار محتواهای مورد نظر در وب‌سایت، می‌توانید برای خود کسب و کار داشته باشید و طبق برنامه پیش بروید. به این ترتیب همه اعضایی که در بخش تولید محتوا فعال هستند، وظایف خود را طبق این تقویم انجام می‌دهند و به دنبال آن با یکدیگر تعامل بهتری خواهند داشت.

کاربرد تقویم محتوا در بازاریابی محتوا

کاربرد تقویم محتوا در بازاریابی محتوایی بسیار زیاد است. نقشی که تقویم محتوا در بازاریابی محتوا ایفا می‌کند، از اساسی‌ترین نقش‌ها در بازاریابی محتوا است؛ زیرا باعث انسجام بخشیدن به برنامه ما می‌شود. زمانی که ما از این تقویم محتوا در برنامه بازاریابی استفاده می‌کنیم، باعث می‌شود دقیقا متوجه بشویم که در چه روزی کدام کار را باید انجام دهیم. با استفاده از تقویم محتوا می‌توانیم کارهای مورد نظر را طبق برنامه پیش ببریم.

از دیگر کاربردهای تقویم محتوا در بازاریابی محتوا، لیست موضوعات مطابق با نیاز مخاطبان است. به بیان دیگر ما در تقویم محتوایی در فضاهایی که به صورت آزاد باقی مانده است، می‌توانیم یک لیست از موضوعات مورد نیاز مخاطبان که در این تاریخ به دست آمده است را یادداشت و مکتوب کنیم. به موارد ذکر شده می‌توان لقب استراتژی تولید محتوا را نیز نسبت داد.

محتوای همیشه سبز چیست و چه کاربردی دارد؟

۸ بازديد
محتوای همیشه سبز
بخش مهمی از استراتژی بازاریابی محتوا، محتوای سبز یا محتوای همیشه سبز است که وب‌سایت‌ها با تولید آن می‌توانند به مزایای زیادی مانند بهبود سئو سایت دست یابند. چنین محتوایی برای مدت طولانی می‌تواند متناسب با زمان حال باقی‌مانده و برای خوانندگان و کاربران جذاب باشد. امروزه اغلب کسب‌وکارها دارای یک وبلاگ هستند و از آن برای بازاریابی محتوا، بازاریابی ورودی، آگاهی از برند و… استفاده می‌کنند. یکی از موارد کاربرد محتوای سبز هدایت ترافیک سایت است که نقش مهمی در بهبود سئو سایت و افزایش اعتبار سایت دارد.

آشنایی با محتوای همیشه سبز

در اصول بازاریابی محتوایی موثر با مفهومی به نام محتوای همیشه سبز (Evergreen Content) روبه‌رو می‌شویم که منظور از آن محتوایی است که همیشه مرتبط و مناسب بوده و به زمان وابسته نباشد. محتوای سبز یا همیشه سبز محتوایی است که بر طبق اصول سئو نوشته شده و با گذشت زمان ارزش آن کاهش نیافته یا از بین نرود. این نوع محتوا همانند یک درخت است که در طول تمام فصول سال سرسبز و تازه بوده و هیچ‌گاه طراوت خود را از دست نمی‌دهد.

به‌عبارت‌دیگر در هر بازه زمانی که مخاطبان محتوا را مطالعه کنند اطلاعات کاملی درباره موضوع به دست آورده بدون آنکه اطلاعات اهمیت و تازگی خود را ازدست‌داده باشند. در مقابل محتواهای سبز محتواهایی قرار دارند که وابسته به زمان بوده و طول عمر کوتاهی داشته و بعد از مدت‌زمان کوتاهی مخاطبان از آن‌ها بازدید نمی‌کنند. نمونه‌هایی از محتوای همیشه‌ سبز عبارت‌اند از:

  • مرورها
  • مقالات آموزشی
  • راهنماهای خرید
  • راهنماهای روش انجام یک کار
  • محتوای لیست شده
  • مصاحبه‌ها
  • واژه‌نامه‌ها
  • سؤالات متداول
  • پرسش‌ها و پاسخ‌ها

دلیل اهمیت Evergreen Content

یکی از مهم‌ترین مزایای تولید محتوای سبز بهبود سئو سایت و استراتژی محتوا سئو است که موجب ارتقای آیتم‌های چک‌لیست سئوی داخلی می‌شود. نکته مهمی که در نحوه تولید محتوای همیشه سبز باید دقت کرد این است که نباید در ابتدای محتوا تاریخ انتشار آن درج شود. به دلیل آنکه کاربران از خواندن محتواهایی که تاریخ آن مربوط به چند سال قبل است خودداری می‌کنند. دلایل دیگری که موجب اهمیت محتواهای سبز می‌شود عبارت‌اند از:

1. ایجاد بک لینک

2. محتوای همیشه سبز؛ کسب رتبه‌های بالاتر در موتور جستجو

3. دسترسی به کاربران جدید و افزایش ترافیک سایت
دلیل اهمیت Evergreen Content

نحوه تولید محتوای سبز

برای نوشتن محتوای همیشه‌ سبز نباید عناوین یا متون آن مربوط به رخدادها و اتفاقات روز باشد. به این دلیل که این رخدادها به‌زودی فراموش می‌شوند. علاوه بر این، عدم درج تاریخ انتشار از دیگر نکات مربوط به نحوه تولید محتوای سبز است. توجه داشته باشید که محتواهای همیشه‌سبز را برای مخاطبان عام تولید کنید؛ زیرا بیشترین کاربرد محتوای سبز برای این گروه از مخاطبان است. در ادامه نحوه تولید محتوای سبز را بررسی می‌کنیم.

1. انتخاب موضوع مناسب

اولین مرحله در نحوه تولید محتوای سبز انتخاب موضوعی مناسب است که شالوده اصلی محتوای همیشه ‌سبز شما را تشکیل می‌دهد. برای انتخاب یک موضوع مناسب باید موضوعات متناسب با کسب‌وکار خود را پیدا کنید. این همان نکته مهمی است که در استراتژی تولید محتوا بوتیک بازاریابی اکرم برنجی به آن توجه می‌شود.

2. کلمات کلیدی مرتبط

در دومین مرحله از نحوه تولید محتوای سبز باید کلمات کلیدی مناسب و مرتبط را پیدا کرده و محتوایی بر آن اساس تولید کنید. برای این هدف و یافتن کلمات کلیدی پر جستجو برای محتوای همیشه‌ سبز می‌توان از ابزارهای جستجو مانند گوگل‌ترندز یا Ahrefs Keywords Explorer استفاده کرد. باتوجه‌به اهمیت کاربرد محتوای سبز بهتر است ازطریق جلسات طوفان فکری، ارزیابی رقبا و جستجوی کلمات کلیدی حوزه کاری خود بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنید.

ایده های تولید محتوای همیشه سبز

برخی کسب‌وکارها ممکن است برای تولید محتوای همیشه سبز با چالش‌هایی روبرو باشند. در ادامه ایده‌های مختلف برای استراتژی تولید محتوای سبز را ارائه می‌دهیم. این ایده‌ها عبارت‌اند از:

  • مطالعات موردی
  • اشتباهات رایج در یک حوزه کاری
  • مقالات مربوط به چگونگی انجام کار
  • مقالات آموزشی و راهنماها
  • بررسی و توضیحات محصول
  • فرهنگ‌نامه‌ عمومی یا اختصاصی در یک حوزه مشخص