در حالت عادی همه چیز از یک ایده شروع میشود. باید عنوان کرد که ایده پردازی در بازاریابی محتوا یکی از اصلیترین بخشهای یک کسب و کار است. استفاده از تکنیک های ایده پردازی محتوا باعث میشود که محتوای شما جذابیت زیادی به خود بگیرد و مخاطبان دوست داشته باشند که بارها محتوای شما را به اشتراک بگذارند.
همچنین باید دقت داشته باشید درصورتیکه وقت خود را صرف پرداختن به یک ایده بد کنید زمان و انرژی شما از دست میرود و احتمالاً مخاطبان خود را نیز از دست خواهید داد. این امر میتواند موجب کاهش بازدیدکنندگان سایت شما شود. همچنین در زمینه کسب و کار نیز اگر بر روی یک ایده بد سرمایهگذاری شود ضرر و زیان بسیاری برای کسب و کار به دنبال خواهد داشت.
ایده پردازی در بازاریابی محتوا چیست؟
ایده پردازی در بازاریابی محتوا، به فرآیند گردآوری و ایجاد ایدههای جدید و خلاقانه برای تولید محتوا گفته میشود. بهعبارتدیگر به ایدههایی که میتوانند با اجرای صحیح به یک نوآوری شگفتانگیز ختم شوند و موفقیت محتوا را رقم بزنند ایده پردازی در بازاریابی محتوا گفته میشود.
درصورتیکه توجه کرده باشید هر چیزی که ما در طول روز با آن سروکار داریم از یک ایده پردازی به وجود آمده است. درست مثل ادیسون و ایده تولید برق و یا آقای گراهام بل و ایده اختراع تلفن، یا حتی ایده ساخت همین تلفنهای همراه هوشمند که در دستتان قرار دارند همگی با استفاده از تکنیک های ایده پردازی محتوا به وجود آمدهاند. همه اینها در ابتدا یک ایده ذهنی خلاقانه بودهاند و سپس از خیالپردازی به مرحله اجرا رسیدهاند.
در دنیای استراتژی تولید محتوا نیز داستان به همین قرار است و ما نیاز به ایدههایی داریم که به کمک آنها بتوانیم محتوایی خاص و متمایز تولید کنیم و میان میلیونها محتوای دنیای آنلاین دیده شویم و مخاطب جذب نماییم. پس میتوان گفت که ایده پردازی در واقع از ارکان اساسی بازاریابی محتوایی خواهد بود.
چرا ایده پردازی در بازاریابی محتوا مهم است؟
بهطورکلی میتوان گفت که ایده پردازی برای تولید محتوا از هر نوعی که باشد مهم است. توجه به تکنیک های ایده پردازی محتوا به دلایل بیان شده در زیر مهم است:
- باعث جلبتوجه مخاطبان میشود.
- کاربران بیشتری را وارد دهانه قیف فروش میکند.
- شهرت برند ما را افزایش میدهد.
- از هدررفت زمان و هزینههایمان به دلیل تولید محتواهای شکستخورده جلوگیری میکند.
- به ما کمک میکند محتوای جذابتر و چشمنوازتری تولید کنیم.
- با ایده پردازی قطعاً محتوای ما بهسرعت ویروسی (وایرال) میشود.
- ایده پردازی به ما در خلق نوآوری کمک میکند.
در آخر نیز باید گفت که همه این موارد منجر به جذب مخاطب و مشتریان بیشتر شده و سودآوری برند را افزایش میدهند.
تکنیک های ایده پردازی محتوا
همانطور که میدانید خلق یک ایده جدید کار آسانی نیست که اگر بود همه محتواها موفق بودند و اصلاً محتوای شکست خوردهای وجود نداشت. توجه به تکنیک های ایده پردازی در بازاریابی محتوا میتواند در این زمینه بسیار مؤثر واقع شود و هزینه تولید محتوا را کاهش دهد. در ادامه به توضیح برخی از این تکنیکها پرداخته شده است:
1. طوفان فکری به پا کنید
طوفان فکری بی شک یکی از مؤثرترین تکنیک های ایده پردازی محتوا است. در این روش از ایده پردازی در بازاریابی محتوا شما باید یک جلسه تشکیل دهید و از اعضای تیمتان بخواهید که با حضور در آن ایدههای خود را بیان کنند؛ زیرا بههرحال هر ذهنی ایده های خاص خود را دارد و ممکن است گاهی اوقات ایدهای که در ذهن دیگران وجود دارد، هرگز به ذهن شما خطور نکند.
پس سعی کنید اجازه دهید همه افراد بدون هیچ محدودیتی ایدههای خود را بیان کنند. اصلاً هم اهمیتی ندارد که ایدههای آنها چقدر سطحی و بدون کاربرد یا دشوار و دورازذهن باشند. بههرحال شانستان را امتحان کنید؛ چرا که شاید یکی از اعضای تیم ایده شگفتانگیزی داشته باشد.
2. موج سواری بر ترندها
دومین تکنیک از تکنیک های ایده پردازی محتوا موجسواری بر ترندها است. برای مثال فرض کنید قرار است برای پیج اینستاگرام خود یک محتوای جدید تولید نمایید. در این صورت با چند دقیقه گشتوگذار در اکسپلور میتوانید ایدههای ترند محتوا که به موفقیت ختم شدهاند را بیابید و شما هم با اجرای آنها محتواهایی جدید تولید نمایید. پس سعی کنید از ترندها غافل نشوید که محتوای تولید شده بر اساس آنها حسابی پر بازدید خواهد بود.
3. شروع یک پژوهش رقابتی
دیگر روش ایده پردازی در بازاریابی محتوا، تحقیق در خصوص رقبا است. در این روش باید رقبا را تحتنظر گرفته و بررسی نمایید که آنها از چه ایدههایی موفقیت بیشتری کسب کردهاند و سپس از ایدههای موفق آنها الگوبرداری کنید. البته باید گفت که منظورمان از الگوگرفتن بههیچعنوان کپی و تقلید نیست؛ چرا که نتیجه عکس میدهد. برای مثال شما میتوانید ایدههای رقبا را به شیوه متفاوتتر و با جزئیات بیشتری اجرا کنید تا شباهتی دیده نشود.
4. استفاده از هوش مصنوعی
یکی دیگر از تکنیک های ایده پردازی محتوا استفاده از هوش مصنوعی است. یکی از هنرهای این تکنیک هم بهتازگی کشف شده، ایده پردازی در بازاریابی محتوا بوده است. شما میتوانید با دادن اطلاعات دستوری به رباتهای هوش مصنوعی از آنها ایدههای محتوایی جدید دریافت نمایید. البته همانطور که میدانید قبل از ظهور هوش مصنوعی نیز برخی نرمافزارهای قدیمی این کار را انجام میدادند.
5. استفاده از روش افکار نویسی
افکار نویسی پنجمین تکنیک از تکنیک های ایده پردازی محتوا بوده که همانند یک معجزه عمل میکند. در این روش از ایده پردازی در بازاریابی محتوا باید ایدههایی که به ذهنتان میآیند را روی کاغذ بنویسید. سپس به آنها پروبال بدهید و جزئیاتشان را بیشتر کنید. در حقیقت شما میتوانید از یک ایده کوچک یک ایده بزرگ و مؤثر بسازید و از آن برای تولید محتوا استفاده نمایید.
- ۰ ۰
- ۰ نظر