آرشیو دی ماه 1403

قدم گذاشتن به دنیای متفاوت بازاریابی حرفه‌ای

ایده پردازی در بازاریابی محتوا

۵ بازديد

ایده پردازی در بازاریابی محتوا
در حالت عادی همه چیز از یک ایده شروع می‌شود. باید عنوان کرد که ایده پردازی در بازاریابی محتوا یکی از اصلی‌ترین بخش‌های یک کسب و کار است. استفاده از تکنیک های ایده پردازی محتوا باعث می‌شود که محتوای شما جذابیت زیادی به خود بگیرد و مخاطبان دوست داشته باشند که بارها محتوای شما را به اشتراک بگذارند.

همچنین باید دقت داشته باشید درصورتی‌که وقت خود را صرف پرداختن به یک ایده بد کنید زمان و انرژی شما از دست می‌رود و احتمالاً مخاطبان خود را نیز از دست خواهید داد. این امر می‌تواند موجب کاهش بازدیدکنندگان سایت شما شود. همچنین در زمینه کسب و کار نیز اگر بر روی یک ایده بد سرمایه‌گذاری شود ضرر و زیان بسیاری برای  کسب و کار به دنبال خواهد داشت.

ایده پردازی در بازاریابی محتوا چیست؟

ایده پردازی در بازاریابی محتوا، به فرآیند گردآوری و ایجاد ایده‌های جدید و خلاقانه برای تولید محتوا گفته می‌شود. به‌عبارت‌دیگر به ایده‌هایی که می‌توانند با اجرای صحیح به یک نوآوری شگفت‌انگیز ختم شوند و موفقیت محتوا را رقم بزنند ایده پردازی در بازاریابی محتوا گفته می‌شود.

درصورتی‌که توجه کرده باشید هر چیزی که ما در طول روز با آن سروکار داریم از یک ایده پردازی به وجود آمده است. درست مثل ادیسون و ایده تولید برق و یا آقای گراهام بل و ایده اختراع تلفن، یا حتی ایده ساخت همین تلفن‌های همراه هوشمند که در دستتان قرار دارند همگی با استفاده از تکنیک های ایده پردازی محتوا به وجود آمده‌اند. همه این‌ها در ابتدا یک ایده ذهنی خلاقانه بوده‌اند و سپس از خیال‌پردازی به مرحله اجرا رسیده‌اند.

در دنیای استراتژی تولید محتوا نیز داستان به همین قرار است و ما نیاز به ایده‌هایی داریم که به کمک آن‌ها بتوانیم محتوایی خاص و متمایز تولید کنیم و میان میلیون‌ها محتوای دنیای آنلاین دیده شویم و مخاطب جذب نماییم. پس می‌توان گفت که ایده پردازی در واقع از ارکان اساسی بازاریابی محتوایی خواهد بود‌.

چرا ایده پردازی در بازاریابی محتوا مهم است؟

به‌طورکلی می‌توان گفت که ایده پردازی برای تولید محتوا از هر نوعی که باشد مهم است. توجه به تکنیک های ایده پردازی محتوا به دلایل بیان شده در زیر مهم است:

  • باعث جلب‌توجه مخاطبان می‌شود.
  • کاربران بیشتری را وارد دهانه قیف فروش می‌کند.
  • شهرت برند ما را افزایش می‌دهد.
  • از هدررفت زمان و هزینه‌هایمان به دلیل تولید محتواهای شکست‌خورده جلوگیری می‌کند.
  • به ما کمک می‌کند محتوای جذاب‌تر و چشم‌نوازتری تولید کنیم.
  • با ایده پردازی قطعاً محتوای ما به‌سرعت ویروسی (وایرال) می‌شود.
  • ایده پردازی به ما در خلق نوآوری کمک می‌کند.

در آخر نیز باید گفت که همه این موارد منجر به جذب مخاطب و مشتریان بیشتر شده و سودآوری برند را افزایش می‌دهند.

تکنیک های ایده پردازی محتوا

همان‌طور که می‌دانید خلق یک ایده جدید کار آسانی نیست که اگر بود همه محتواها موفق بودند و اصلاً محتوای شکست خورده‌ای وجود نداشت. توجه به تکنیک های ایده پردازی در بازاریابی محتوا می‌تواند در این زمینه بسیار مؤثر واقع شود و هزینه تولید محتوا را کاهش دهد. در ادامه به توضیح برخی از این تکنیک‌ها پرداخته شده است:

1. طوفان فکری به پا کنید

طوفان فکری بی شک یکی از مؤثرترین تکنیک های ایده پردازی محتوا است. در این روش از ایده پردازی در بازاریابی محتوا شما باید یک جلسه تشکیل دهید و از اعضای تیمتان بخواهید که با حضور در آن ایده‌های خود را بیان کنند؛ زیرا به‌هرحال هر ذهنی ایده های خاص خود را دارد و ممکن است گاهی اوقات ایده‌ای که در ذهن دیگران وجود دارد، هرگز به ذهن شما خطور نکند.

پس سعی کنید اجازه دهید همه افراد بدون هیچ محدودیتی ایده‌های خود را بیان کنند. اصلاً هم اهمیتی ندارد که ایده‌های آن‌ها چقدر سطحی و بدون کاربرد یا دشوار و دورازذهن باشند. به‌هرحال شانستان را امتحان کنید؛ چرا که شاید یکی از اعضای تیم ایده شگفت‌انگیزی داشته باشد.

2. موج سواری بر ترندها

دومین تکنیک از تکنیک های ایده پردازی محتوا موج‌سواری بر ترندها است. برای مثال فرض کنید قرار است برای پیج اینستاگرام خود یک محتوای جدید تولید نمایید. در این صورت با چند دقیقه گشت‌وگذار در اکسپلور می‌توانید ایده‌های ترند محتوا که به موفقیت ختم شده‌اند را بیابید و شما هم با اجرای آن‌ها محتواهایی جدید تولید نمایید. پس سعی کنید از ترندها غافل نشوید که محتوای تولید شده بر اساس آن‌ها حسابی پر بازدید خواهد بود.

3. شروع یک پژوهش رقابتی

دیگر روش ایده پردازی در بازاریابی محتوا، تحقیق در خصوص رقبا است. در این روش باید رقبا را تحت‌نظر گرفته و بررسی نمایید که آن‌ها از چه ایده‌هایی موفقیت بیشتری کسب کرده‌اند و سپس از ایده‌های موفق آن‌ها الگوبرداری کنید. البته باید گفت که منظورمان از الگوگرفتن به‌هیچ‌عنوان کپی و تقلید نیست؛ چرا که نتیجه عکس می‌دهد. برای مثال شما می‌توانید ایده‌های رقبا را به شیوه متفاوت‌تر و با جزئیات بیشتری اجرا کنید تا شباهتی دیده نشود.

4. استفاده از هوش مصنوعی

یکی دیگر از تکنیک های ایده پردازی محتوا استفاده از هوش مصنوعی است. یکی از هنرهای این تکنیک هم به‌تازگی کشف شده، ایده پردازی در بازاریابی محتوا بوده است. شما می‌توانید با دادن اطلاعات دستوری به ربات‌های هوش مصنوعی از آن‌ها ایده‌های محتوایی جدید دریافت نمایید. البته همان‌طور که می‌دانید قبل از ظهور هوش مصنوعی نیز برخی نرم‌افزارهای قدیمی این کار را انجام می‌دادند.

5. استفاده از روش افکار نویسی

افکار نویسی پنجمین تکنیک از تکنیک های ایده پردازی محتوا بوده که همانند یک معجزه عمل می‌کند. در این روش از ایده پردازی در بازاریابی محتوا باید ایده‌هایی که به ذهنتان می‌آیند را روی کاغذ بنویسید‌. سپس به آن‌ها پروبال بدهید و جزئیاتشان را بیشتر کنید. در حقیقت  شما می‌توانید از یک ایده کوچک یک ایده بزرگ و مؤثر بسازید و از آن برای تولید محتوا استفاده نمایید.

12 روش کسب درآمد از تولید محتوا که باید بدانید!

۳ بازديد

کسب درآمد از تولید محتوا
تمام ویدیوها، عکس‌ها، وبلاگ‌ها و مواردی که در شبکه‌های اجتماعی و یا سایت‌های مختلف مشاهده می‌کنید، محتواهایی هستند که توسط تولید کنندگانی تولید شده‌اند. افراد تولید کننده می‌توانند با افزایش تجربه و دانش خود در این زمینه کسب درآمد از تولید محتوا داشته باشند. روش های به دست آوردن درآمد از تولید محتوا بسیار متنوع است.

با یادگیری نکات رسیدن به درآمد با تولید محتوا، می‌توانید با شرکت‌های مختلف برای تولید محتوای مناسب همکاری داشته باشید و درآمد کسب کنید.

تولید محتوا چیست؟

دنیای بازاریابی محتوا آنقدر گسترده و بزرگ است که نمی‌توان تعریف مشخصی از آن ارائه کرد. به صورت کلی می‌توان گفت هر چیزی که روزانه در فضای مجازی یا دیجیتال با آن ارتباط دارید مانند عکس و ویدیوهایی که می‌بینید و یا پادکست‌هایی که گوش می‌دهید، همان محتواهایی هستند که افرادی آن‌ها را تولید کرده‌اند. همچنین ایجاد استراتژی بازاریابی محتوا برای کسب و کارها جهت تعامل با مخاطبان بسیار ضروری است.

افراد با هدف‌های متفاوتی محتوا تولید می‌کنند. حتی کسانی که تنها برای سرگرمی تولید محتوا انجام می‌دهند، به نوعی کسب درآمد از تولید محتوا دارند. این محتواها می‌توانند به شکل آنلاین و یا آفلاین در قالب‌های مختلف مانند ویدیو، محتوای متنی و یا عکس باشند. محتوا انواع بسیار مختلفی دارد. مانند:

  • پادکست
  • ویدیو
  • عکس
  • موسیقی
  • وبلاگ
  • و…

روش های کسب درآمد از تولید محتوا

برای رسیدن به کسب درآمد از تولید محتوا تنها لازم است که ایده‌های ناب و خلاقانه داشته باشید. در ادامه مطلب روش‌ها و نکات رسیدن به درآمد با تولید محتوا ارائه شده است.

1. تولید محتوای گرافیکی

تولید محتوا تنها به معنی مقاله، محتوای متنی و وبلاگ نیست. اگر به نوشتن علاقه ندارید، بازهم می‌توانید محتوا تولید کنید. کسب درآمد از تولید محتوا بصری نیز امکان پذیر است. گرافیست‌ها از طریق طراحی بنر و کاراکتر، برندی را به بقیه معرفی می‌کنند. گرافیست‌ها نیز تولید کننده محتوا محسوب می‌شوند. برای تولید محتوا‌های گرافیکی تنها کافی است که با نرم افزارهایی مانند فتوشاپ آشنایی داشته باشید. برای شروع کار نیز می‌توانید با گوشی موبایل و با استفاده از نرم افزارهایی مثل پیکس آرت و یا لایت روم، ادیت حرفه‌ای عکس را بیاموزید.

2. ساختن پادکست

یکی از راه‌های جذاب و نسبتا جدید برای کسب درآمد از تولید محتوا، تولید پادکست است. برای این کار کافی است که موضوعی را انتخاب کنید که به آن علاقه‌مند هستید و یا درمورد آن آگاهی دارید. داشتن صدای گرم و دلنشین نیز حتما به کار می‌آید. برای شروع کار در این زمینه، نیاز به پرداخت هزینه‌های زیاد نیست. تنها داشتن ایده مناسب و میکروفون کافی است و کار شما را راه می‌اندازد.

3. ایجاد کانال یوتیوب

از دیگر روش‌های منحصربه‌فرد کسب درآمد از تولید محتوا، ایجاد کانال یوتیوب است. یوتیوب از ساده‌ترین پلتفرم‌های اجتماعی است که امکان کسب درآمد از آن وجود دارد. در این پلتفرم می‌توانید محتوای ویدیویی و سرگرم کننده و یا آموزشی تولید کنید و با کاربران به اشتراک بگذارید. با پیدا کردن مخاطبان خود در یوتیوب، به‌راحتی می‌توانید از طریق آن درآمد کسب کنید. کسب درآمد از تولید محتوا در یوتیوب در ایران به صورت دلاری است. به همین جهت ایجاد کانال یوتیوب و تولید محتوا برای این پلتفرم، یکی از روش‌ های به دست آوردن درآمد از تولید محتوا به میزان بالا است.

4. کسب درآمد از تولید محتوا؛ تولید محتوای متنی

امروزه اکثر کسب و کارهای کوچک و بزرگ، به افرادی نیاز دارند که از طریق قلم جادویی که دارند، آن‌ها، محصولات و خدماتشان را به دیگران معرفی کنند. اگر شما هم در نوشتن توانایی دارید و یا با ابزارهای نویسندگی آشنایی دارید، می‌توانید با این کسب و کارها همکاری داشته باشید؛ بنابراین یکی از روش های به دست آوردن درآمد از تولید محتوا، نوشتن محتوای متنی است. یکی از مشاغل پرطرفدار تولید محتوا در ایران، تولید محتوای متنی است و افراد زیادی در این حوزه مشغول به کار هستند.

5. داشتن وبلاگ

یک گزینه عالی برای کار کردن در خانه، داشتن وبلاگ آنلاین است. با داشتن وبلاگ شخصی شما می‌توانید ایده‌های خود را با افراد دیگر در سراسر دنیا به اشتراک بگذارید. موضوع وبلاگ می‌تواند با علایق، استعدادها و سرگرمی‌های شما مطابق باشد. بعد از رشد وبلاگ شما و جذب مخاطبان زیاد، می‌توانید با دریافت بنرهای تبلیغاتی، کسب درآمد از تولید محتوا داشته باشید.

6. ایجاد کانال تلگرام

در دنیای امروز با ایجاد یک کانال تلگرام درمورد موضوع دلخواه خود و با جذب مخاطب، می‌توانید درآمد داشته باشید. محتوای کانالی که ایجاد کردید می‌تواند موزیک، ویدیو، اخبار، سرگرمی، سینما و… باشد. برای کسب درآمد از تولید محتوا در تلگرام تنها لازم است که کانال را ایجاد کنید و با جذب مخاطبان، از برندهای مختلف تبلیغ بگیرید.

7. فعالیت در اینستاگرام

اگر وارد برنامه اینستاگرام شوید، می‌بینید که صفحه‌های زیادی وجود دارند که یک فرد با تولید محتواهای خلاقانه در آن مشغول فعالیت است و همچنین فالوورهای زیادی دارند. همه این افراد زمانی که کارشان را از صفر شروع کردند، تنها ایده‌های خود را اجرا کردند. امکان کسب درآمد از طریق بازاریابی محتوا در اینستاگرام نیز وجود دارد. تولید محتوا در اینستاگرام می‌تواند شامل هر موضوعی باشد. با جذب مخاطبان بیشتر و افزایش فالوور می‌توانید از برندهای کوچک و بزرگ مختلف تبلیغ بگیرید و از این طریق درآمد داشته باشید.

8. کسب درآمد از تولید محتوا؛ محصول نویسی

با وارد شدن به سایت‌های فروش آنلاین محصول، می‌بینید که در صفحه هر محصول یا خدمات درباره آن محصول توضیحاتی نوشته شده است. توضیحات نوشته شده بسیار مهم هستند و احتمال خرید محصول توسط کاربر را بالا می‌برند. به همین دلیل نوشتن محتوا درمورد محصولات و خدمات نیز به تخصص نیاز دارد. با یادگیری این روش از روش های به دست آوردن درآمد از تولید محتوا، می‌توانید با شرکت‌های مختلف همکاری کنید.

9. تدوین استراتژی محتوایی

اگر شما یک محتوا نویس حرفه‌ای هستید و تجربه تولید محتوا در شبکه‌های اجتماعی و وبلاگ را داشته‌اید، از اهمیت تدوین استراتژی محتوا برای کسب و کارها اطلاع دارید. این کار به تخصص نیاز دارد و هر کسی نمی‌تواند آن را انجام دهد. اگر می‌خواهید در مسیر تولید محتوا پیشرفت کنید و کسب درآمد از تولید محتوا داشته باشید، آموختن تدوین استراتژی محتوا گزینه بسیار خوبی برای شما است. با پیشرفت و کسب تجربه در این زمینه می‌توانید به برندهای مختلف درمورد بازاریابی محتوایی مشاوره دهید.

تولید ایبوک

10. تولید ایبوک

یکی دیگر از موارد کسب درآمد از تولید محتوا، تولید ایبوک است. اگر فکر می‌کنید که نویسنده نیستید، باید بدانید که برای نوشتن کتاب کافی است که یک داستان برای روایت کردن داشته باشید. پس از این‌که برند خود را ساختید، به بقیه توضیح دهید که چگونه به اینجا رسیدید و داستان موفقیت خود را به دیگران بفروشید. تمام مواردی را که تا الان نوشتید را جمع کنید و آن نوشته‌ها را به یک کتاب الکترونیکی تبدیل کنید. شما با چاپ کردن کتاب الکترونیکی خود می‌توانید نسخه فیزیکی آن را در اختیار داشته باشید.

11. فروش حق اشتراک

فروش حق اشتراک یکی از راه‌های کسب درآمد از تولید محتوا است. این حرفه برای افراد متخصص که روی برند شخصی خود کار کرده و دیگران آن‌ها را می‌شناسند، راه بسیار خوبی برای داشتن درآمد است. برای مثال فرض کنید که در زمینه مدیریت کسب و کار شما یک فرد شناخته شده هستید. اکنون می‌توانید محتوایی را تولید کنید و در ازای پرداخت حق اشتراک توسط کاربران، محتوای تولید شده را به آن‌ها ارائه کنید.

12. تبلیغات کلیکی

در دنیای مجازی، تبلیغات انواع مختلفی دارند. یکی از روش های به دست آوردن درآمد از تولید محتوا، تبلیغات کلیکی است. شاید برای شما هم پیش آمده باشد که بعد از ورود به یک سایت، به شما پیشنهاد شود که نطالب مختلف را مطالعه کنید. به عنوان مثال نوشته شده است که برای خواندن مطلب “اینجا” کلیک کنید. این کار یک نوع تبلیغات است. کسب درآمد از تولید محتوا به این روش، این گونه است که به ازای هر کلیک توسط کاربران روی محتوای شما، سود مشخصی به شما تعلق می‌گیرد.