آرشیو اردیبهشت ماه 1404

قدم گذاشتن به دنیای متفاوت بازاریابی حرفه‌ای

قیف فروش و نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری

۶ بازديد
نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری

سفر مشتری یکی از اصطلاحات بازاریابی است و منظور از آن مسیری است که مشتری از زمان آگاهی نسبت به یک برند تا مرحله خرید دنبال می‌کند. یک موضوع بسیار مهم در این مسیر محتوا است. نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری بسیار تعیین‌کننده است که می‌تواند با ایجاد آگاهی مشتری را به‌سوی مرحله بررسی و تصمیم‌گیری سوق دهد. قیف فروش یکی دیگر از اصطلاحات در این حوزه است. قیف فروش یکی از مدل‌های بازاریابی است که به جذب مشتری و بررسی رفتار او در برابر کسب‎‌وکار شما کمک می‌کند. سفر مشتری و قیف فروش دو بخش مهم در بازاریابی هستند که ارتباط نزدیکی با یکدیگر دارند. با آگاهی از نحوه استفاده از قیف فروش می‌توان مشتریان می‌توان آن‌ها را به‌درستی در مسیر هدایت کرده و میزان فروش را افزایش داد.

نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری

جمله محتوا پادشاه است یک عبارت بسیار پرمفهوم و وزین است که توجه عمیق به آن نقش تعیین‌کننده‌ای در موفقیت بازاریابی دارد. با داشتن یک استراتژی تولید محتوا می‌توان سفر مشتری و قیف فروش را به‌خوبی هدایت کرده و به اهدافی که از بازاریابی داریم دست یابیم. در ادامه به نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری می‌پردازیم.

آگاهی

1. آگاهی

اولین مرحله از سفر مشتری آگاهی است و باید محتوایی که مشتری برای اولین‌بار با آن برخورد می‌کند به‌اندازه‌ای جذاب و مفید باشد که علاوه بر جلب‌توجه مشتری بتواند پاسخگوی نیاز یا هدف مشتری باشد. استفاده از محتواهایی مانند پست‌های مفید وبلاگ، تبلیغات کلیکی و پست‌های مختلف و جذاب در شبکه‌های اجتماعی نمونه‌هایی از محتوای هدفمند هستند که در مسیر سفر مشتری و قیف فروش اهمیت دارند.

2. ایجاد علاقه

نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری همچنان ادامه دارد. در دومین مرحله سفر مشتری باید بتوان اثراتی را که در مرحله اول بر مشتری گذاشته‌ایم را تقویت کنیم. با برگزاری وبینارهای تخصصی، ارسال خبرنامه‌های تخصصی و محتواهای جذاب در وبلاگ سایت می‌توان به این هدف رسید. باید محتواها به‌اندازه‌ای قوی باشند که بتوانند مشتری را برای ادامه مسیر قانع کنند. نکته مهم دیگری که باید به آن توجه داشت روش های ترویج و توزیع محتوا است.

3. ایجاد اعتماد

در مسیر سفر مشتری، اعتمادسازی دشوارترین مرحله است و در این مسیر باید بسیار صبور بوده و نظم و آرامش را رعایت کرد تا اعتماد مشتری جلب شود. در این مرحله نیز محتوا نقش مهمی دارد و باید از محتواهایی استفاده کرد که مشتریان وفادار در آن نقش داشته‌اند. باتوجه‌به نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری، در این مرحله می‌توان از محتواهایی مانند تجربیات مثبت مشتریان درباره برند شما، نظرات مشتریان و داستان موفقیت و دستاوردهای خود استفاده کنید.

4. تلاش

در ادامه سفر مشتری و قیف فروش در مرحله چهارم تقریباً به هدف خود نزدیک شده‌ایم و مشتری به انگیزه کوچکی نیاز دارد تا برای خرید اقدام کند. براین‌اساس لازم است در این مرحله تلاش کنیم تا انگیزه‌ای درخور و مناسب به مشتری بدهیم. برگزاری کارگاه، پاسخ به سؤالات متداول، تولید ویدئوهای جذاب و قانع‌کننده و ارائه نمونه‌های آزمایشی از محصول یا خدمات مواردی از نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری هستند که می‌تواند به مشتری انگیزه دهد. از طریق آشنایی با نکات جادویی تولید محتوای محصول می‌توان به فروش چندبرابری رسید.

نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری

5. نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری؛ خرید

در سفر مشتری و قیف فروش مرحله خرید همان نقطه طلایی است که برای رسیدن به آن تلاش کردیم؛ ولی نقطه پایان نیست. در این مرحله با حفظ تجربه مثبت و تقویت آن باید تلاش کنیم تا وفاداری به برند را افزایش داده و مشتری را به یک مشتری وفادار تبدیل کنیم. باوجود تفاوت بین سفر مشتری و قیف فروش، نحوه استفاده از قیف فروش مانند مسیر مشتری است.

در این مرحله از سفر باید فراتر از انتظار مشتری عمل کرده و او را شگفت‌زده کنیم تا مقدمات خرید دوباره و تعامل‌های بیشتر فراهم شود. در این مرحله نیز می‌توان از راهنماهای کاربردی و ساده برای استفاده از خدمات یا محصول به‌عنوان محتوای هدفمند استفاده کرد.

6. تکرار خرید و تعامل

در مسیر سفر مشتری باید این نکته مهم را به‌خاطر داشت که مشتری پادشاه است و نباید انتظار داشته باشیم که با یک‌بار خرید دوباره به‌سوی ما بازگردد. نباید نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری را فراموش کرده و برای استمرار خرید باید پیشقدم شویم. محتواهای مربوط به این مرحله شامل آخرین اطلاعات و اخبار مربوط به محصول، خدمات و کسب‌وکار شما است که می‌تواند برای مشتری مفید باشد. این فرایند موجب می‌شود تا مشتری حس ارزشمندبودن داشته و وفاداری او به برند افزایش یابد.

باوجود تفاوت‌ها، نحوه استفاده از قیف فروش و سفر مشتری و نوع محتواها با یکدیگر مشابه هستند. برای امتداد مسیر و تکرار خرید تعامل با مشتریان نیز بسیار اهمیت دارد. در مرحله تعامل با اقدامات و محتواهایی مانند اشتراک‌گذاری دستاوردهای جدید با مشتریان، معرفی چشم‌اندازهای جدید برای اهداف آینده و برجسته‌سازی داستان و تجربه مشتریان در کمپین‌ها می‌توان با آنان تعامل داشت. داشتن تعامل روشی است که می‌توان مشتریان را با خود همراه و همگام ساخته و آنان را به وفاداران به برند تبدیل کرد.

تیم حاضر در بوتیک بازاریابی اکرم برنجی کاملاً با مراحل و ساختارهای سفر مشتری، نحوه استفاده از قیف فروش و نقش محتوا در هر مرحله از مسیر مشتری آشنا بوده و از آن‌ها در جهت ارتقای بازاریابی برای مشتریان استفاده می‌کند. کامل بخوانید...

راهنمای نوشتن تیترهای جذاب برای محتوای آنلاین

۴ بازديد

نوشتن تیترهای جذاب برای محتوای آنلاین
نوشتن تیترهای جذاب برای محتوای آنلاین مهم‌ترین استراتژی برای بازاریابی محتوا است. با نوشتن یک تیتر جذاب توجه مخاطبان در همان نگاه اول جذب می‌شود. دیوید اگیلوی پدر علم تبلیغ‌نویسی می‌گوید: «تعداد افرادی که عنوان یک متن را می‌خوانند 5 برابر بیشتر از افرادی است که کل متن را می‌خوانند.

این جمله به‌خوبی می‌تواند اهمیت و تاثیر تیتر جذاب بر محتواهای آنلاین و به‌طورکلی بازاریابی محتوا را نشان دهد. به همین منظور لازم است تکنیک های نوشتن تیتر جذاب تبلیغاتی مانند استفاده از جملات سؤالی، کلمات مثبت و… استفاده کرد. 

استراتژی تولید محتوا

بازاریابی محتوا مهم‌ترین مرحله برای موفقیت در هر کسب‌وکاری است. جمله «محتوا پادشاه است» نشان‌دهنده میزان اهمیت تولید محتوای باکیفیت برای جذب مخاطبان و تبدیل آن‌ها به مشتریان حقیقی است. تولید محتوا فرایندی اصولی و علمی است که برای موفقیت در آن لازم است یک استراتژی دقیق و جامع برای تولید محتوا تدوین کنیم. استراتژی تولید محتوا نقشه راه و راهنمایی است که مسیر را به استراتژیست‌های بازاریابی محتوا نشان می‌دهد.

این مسیر شامل طرح یک ایده خلاقانه، تعیین اهداف محتوایی، شناخت مخاطبان هدف، ایجاد نقشه راه، تحقیق کلمات کلیدی، انتخاب سیستم مدیریت محتوا، ایجاد تقویم محتوایی حرفه ای برای انتشار محتوا و… است. با استفاده از یک استراتژی موفق می‌توان برای نوشتن تیترهای جذاب برای محتوای آنلاین اقدام کرد.

تکنیک های نوشتن تیتر جذاب تبلیغاتی

نوشتن یک تیتر جذاب نقش بسیار مؤثری در جذب مخاطبان و میزان ماندگاری آن‌ها در سایت دارد. علاوه بر این افزایش میزان بازگشت به سایت و تعداد بازدید هم از دیگر موارد تاثیر تیتر جذاب بر محتواهای آنلاین است. درحقیقت نوشتن تیترهای جذاب برای محتوای آنلاین موجب می‌شود تا ذهن مخاطبان به چالش کشیده شده و آن‌ها را برای خواندن محتوا تشویق کند. در ادامه روش های نوشتن تیترهای جذاب که نرخ کلیک را افزایش می‌ دهند می‌پردازیم.

  • استفاده از عناوین پرسشی: استفاده از کلمات پرسشی «آیا، چرا و چیست» ذهن مخاطبان را درگیر کرده و آنان را برای یافتن پاسخ ترغیب خواهد شد.
  • عناوینی با ساختار رازآلود: استفاده از عناوینی مانند «راز داشتن ذهن خلاق» خوانندگان را به‌سوی خواندن متن سوق می‌دهد.
  • عناوین مقایسه‌ای: یک تکنیک دیگر برای نوشتن تیترهای جذاب برای محتوای آنلاین استفاده از تیترهای لیستی مانند «راهکارهای موفقیت در بازار ارز دیجیتال» است.
  • عناوین ارزش‌گذاری شده: از دیگر تکنیک های نوشتن تیتر جذاب تبلیغاتی استفاده از عناوینی مانند «کامل‌ترین پکیج موفقیت در بازار رمزارزها» موجب می‌شود تا مخاطبان برای مطالعه متن روی آن کلیک کنند.
  • تیترهای دارای کلمه «ویژگی‌های»: یک مورد دیگر درباره تاثیر تیتر جذاب بر محتوای آنلاین استفاده از واژه اثرگذاری مانند «ویژگی‌های» است. به‌عنوان‌مثال یک محتوای تبلیغاتی با عنوان «ویژگی‌های یک بازاریاب موفق» قطعاً بسیاری از خوانندگان را برای مطالعه ادامه مطلب تشویق می‌کند.
  • تیترهای منفی: شاید در نگاه اول تعجب کنید؛ ولی همان قدر که تیتر مثبت اثربخش است نوشتن تیترهای جذاب برای محتوای آنلاین با استفاده از عناوین منفی خواننده را برای مطالعه متن ترغیب می‌کند. به دلیل اینکه مغز انسان به‌صورت طبیعی به‌سوی تیترهای منفی تمایل داشته و می‌خواهد از نقاط ضعف مطلع شود.

علاوه بر این‌ها باید تیتر عنوان کوتاه بوده و اطلاعات دقیقی را به مخاطب ارائه داده و اصول سئو در آن رعایت شود.

تاثیر تیتر جذاب بر محتواهای آنلاین

تاثیر تیتر جذاب بر محتواهای آنلاین

نوشتن تیترهای جذاب برای محتوای آنلاین همانند ویترین فروشگاه عمل می‌کند. هرچقدر ویترین فروشگاه جذاب‌تر و زیباتر باشد مشتریان بیشتری را جذب خواهد کرد. استفاده از تیترهای جذاب برای محتواهای آنلاین تبلیغاتی موجب افزایش نرخ کلیک و افزایش بازدید از سایت خواهد شد. افزایش نرخ کلیک به‌صورت غیرمستقیم سایت مورد نظر را به صفحه اول موتورهای جستجو نزدیک‌تر می‌کند. این فرایند بر افزایش نرخ تبدیل مخاطبان به مشتریان حقیقی تأثیر مثبت گذاشته و درنتیجه شاهد تاثیر تیتر جذاب بر محتواهای آنلاین یعنی افزایش سودآوری و افزایش نرخ بازگشت سرمایه خواهیم بود.

یکی دیگر از مزایای استفاده از تکنیک های نوشتن تیتر جذاب تبلیغاتی افزایش آگاهی از برند است. یکی از تکنیک‌های نوشتن تیتر جذاب استفاده هوشمندانه از نام برند در تیتر است. این روش که در استراتژی تولید محتوا هم به آن توجه می‌شود موجب افزایش آگاهی از برند می‌شود.

تدوین استراتژی‌ بازاریابی محتوایی موفق و هدفمند یکی از مهم‌ترین رسالت‌هایی است که بوتیک بازاریابی اکرم برنجی تلاش می‌کند آن را به بهترین شکل انجام دهد. تیم بازاریابی اکرم برنجی تلاش می‌کند تا مطابق با علم روز بازاریابی و تجارت بهترین نقشه راه را برای صاحبان کسب‌وکار ترسیم کند.