آرشیو آذر ماه 1404

قدم گذاشتن به دنیای متفاوت بازاریابی حرفه‌ای

۵ تفاوت تولید سرنخ و پرورش سرنخ (Lead Generation & Nurturing)

۶ بازديد
تفاوت تولید سرنخ و پرورش سرنخ
 ایجاد و پرورش سرنخ‌ها، اجزای اصلی هر استراتژی بازاریابی موفق هستند. کسب‌وکارها برای تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان وفادار، هم به تولید سرنخ و هم به پرورش سرنخ نیاز دارند؛ اما این دو استراتژی اهداف متفاوتی را دنبال می‌کنند. تفاوت تولید سرنخ و پرورش سرنخ در این است که فرایند تولید سرنخ در بازاریابی بر جذب خریداران بالقوه از طریق تبلیغات، بازاریابی محتوا و سئو تمرکز دارد؛ اما پرورش سرنخ در بازاریابی دیجیتال روابط را با این سرنخ‌ها از طریق پیگیری‌های شخصی‌سازی‌شده، کمپین‌های ایمیلی و محتوای آموزشی ایجاد می‌کند.

تولید سرنخ (Lead Generation) چیست؟

تولید سرنخ یا Lead Generation فرآیندی است که در آن تحریک و ثبت علاقه یک مخاطب به محصولات یا خدمات با هدف جمع‌آوری اطلاعات تماس انجام می‌شود. این اطلاعات شامل نام، ایمیل، شماره تلفن یا جزئیات مشابهی است که به تیم فروش یا بازاریابی اجازه می‌دهد تا با فرد ارتباط برقرار کند. هدف اصلی فرایند تولید سرنخ در بازاریابی، پر کردن قیف فروش با مشتریان بالقوه است. این فرایند استراتژی تولید سرنخ برای کسب وکارهای کوچک به‌عنوان مهم‌ترین بخش هر استراتژی بازاریابی دیجیتال عمل می‌کند.

فرایند تولید سرنخ در بازاریابی چگونه است؟

فرایند تولید سرنخ در بازاریابی به گونه‌ای است که مخاطب بعد از آگاهی به سمت اقدام می‌رود. این فرایند به‌طورکلی چند مرحله کلیدی دارد.

  • جذب 
  • تبدیل
  • جمع‌آوری و تحلیل

پرورش سرنخ در بازاریابی دیجیتال چیست؟

پرورش سرنخ یا Lead Nurturing فرایندی برای ساخت و تقویت روابط با مشتریان بالقوه در هر مرحله از خرید است. تفاوت تولید سرنخ و پرورش سرنخ در این است که این استراتژی پرورش سرنخ، بر روی ارائه محتوای مرتبط و ارزشمند در زمان مناسب به مخاطب تمرکز دارد. هدف این استراتژی ایجاد سرنخ در بازاریابی دیجیتال این است که مخاطبان را به تدریج به سمت تصمیم‌گیری برای خرید هدایت کند.

 

5 تفاوت تولید سرنخ و پرورش سرنخ

5 تفاوت تولید سرنخ و پرورش سرنخ

برای اینکه بتوان یک استراتژی بازاریابی یکپارچه طراحی کرد، بهتر است قبل از شروع با تفاوت تولید سرنخ و پرورش سرنخ آشنا شوید. البته به‌طورکلی هر دو مفهوم تولید سرنخ و پرورش سرنخ، به‌هنوان مکمل یکدیگر عمل می‌کنند؛ اما تفاوت تولید سرنخ و پرورش سرنخ در برخی جنبه‌های کلیدی است.

۱. هدف (Goal)

اولین و مهم‌ترین تفاوت تولید سرنخ و پرورش سرنخ، در هدف آن‌ها است. به‌طورکلی هدف اصلی در فرایند تولید سرنخ در بازاریابی، جذب حداکثر تعداد مخاطب علاقه‌مند و جمع‌آوری اطلاعات تماس آن‌ها برای پر کردن فروش است..

۲. مخاطب (Audience)

افرادی که ممکن است برای اولین بار با برند آشنا می‌شوند، مخاطبان سرد (Cold Audience) هستند که تولید سرنخ با آن‌ها کار می‌کند. 

۳. زمان‌بندی (Timeline)

‏به‌طورکلی تولید سرنخ فرایندی کوتاه مدت است که هدف آن گرفتن اطلاعات تماس در لحظه است.

۴. کانال‌های ارتباطی (Communication Channels)

دیگر تفاوت تولید سرنخ و پرورش سرنخ در کانال‌های ارتباطی آن‌ها است. در تولید سرنخ، کانال‌هایی مانند صفحات فرود، تبلیغات کلیکی و پست‌های شبکه‌های اجتماعی برای جذب اولیه استفاده می‌شوند و جذاب هستند.

۵. معیارهای سنجش موفقیت (Metrics)

موفقیت در تولید سرنخ با معیارهای مختلفی مانند تعداد سرنخ‌های جدید، هزینه از هر سرنخ و نرخ صفحه فرود بررسی می‌شود. 

جمع‌بندی

تولید سرنخ و پرورش سرنخ هر دو به‌عنوان مکمل یکدیگر عمل می‌کنند و یک استراتژی بازاریابی دیجیتال کامل را تشکیل می‌دهند. فرایند تولید سرنخ در بازاریابی، به‌عنوان راه ورود به هر کسب‌وکار برای مشتریان بالقوه محسوب می‌شود. پرورش سرنخ در بازاریابی دیجیتال نیز به تبدیل مشتریان بالقوه به مشتریان وفادار کمک می‌کند. تولید سرنخ و پرورش سرنخ هر دو مکمل هم هستند اما تفاوت تولید سرنخ و پرورش سرنخ نیز بسیار زیاد است و این امکان را فراهم می‌کند تا علاوه بر جریان مداومی از مشتریان بالقوه، بتوان آن‌ها را به مشتریان وفادار تبدیل کرد.
کامل بخوانید...