بخش مهمی از استراتژی بازاریابی محتوا، محتوای سبز یا محتوای همیشه سبز است که وبسایتها با تولید آن میتوانند به مزایای زیادی مانند بهبود سئو سایت دست یابند. چنین محتوایی برای مدت طولانی میتواند متناسب با زمان حال باقیمانده و برای خوانندگان و کاربران جذاب باشد. امروزه اغلب کسبوکارها دارای یک وبلاگ هستند و از آن برای بازاریابی محتوا، بازاریابی ورودی، آگاهی از برند و… استفاده میکنند. یکی از موارد کاربرد محتوای سبز هدایت ترافیک سایت است که نقش مهمی در بهبود سئو سایت و افزایش اعتبار سایت دارد.
آشنایی با محتوای همیشه سبز
در اصول بازاریابی محتوایی موثر با مفهومی به نام محتوای همیشه سبز (Evergreen Content) روبهرو میشویم که منظور از آن محتوایی است که همیشه مرتبط و مناسب بوده و به زمان وابسته نباشد. محتوای سبز یا همیشه سبز محتوایی است که بر طبق اصول سئو نوشته شده و با گذشت زمان ارزش آن کاهش نیافته یا از بین نرود. این نوع محتوا همانند یک درخت است که در طول تمام فصول سال سرسبز و تازه بوده و هیچگاه طراوت خود را از دست نمیدهد.
بهعبارتدیگر در هر بازه زمانی که مخاطبان محتوا را مطالعه کنند اطلاعات کاملی درباره موضوع به دست آورده بدون آنکه اطلاعات اهمیت و تازگی خود را ازدستداده باشند. در مقابل محتواهای سبز محتواهایی قرار دارند که وابسته به زمان بوده و طول عمر کوتاهی داشته و بعد از مدتزمان کوتاهی مخاطبان از آنها بازدید نمیکنند. نمونههایی از محتوای همیشه سبز عبارتاند از:
- مرورها
- مقالات آموزشی
- راهنماهای خرید
- راهنماهای روش انجام یک کار
- محتوای لیست شده
- مصاحبهها
- واژهنامهها
- سؤالات متداول
- پرسشها و پاسخها
دلیل اهمیت Evergreen Content
یکی از مهمترین مزایای تولید محتوای سبز بهبود سئو سایت و استراتژی محتوا سئو است که موجب ارتقای آیتمهای چکلیست سئوی داخلی میشود. نکته مهمی که در نحوه تولید محتوای همیشه سبز باید دقت کرد این است که نباید در ابتدای محتوا تاریخ انتشار آن درج شود. به دلیل آنکه کاربران از خواندن محتواهایی که تاریخ آن مربوط به چند سال قبل است خودداری میکنند. دلایل دیگری که موجب اهمیت محتواهای سبز میشود عبارتاند از:
1. ایجاد بک لینک
2. محتوای همیشه سبز؛ کسب رتبههای بالاتر در موتور جستجو
3. دسترسی به کاربران جدید و افزایش ترافیک سایت
نحوه تولید محتوای سبز
برای نوشتن محتوای همیشه سبز نباید عناوین یا متون آن مربوط به رخدادها و اتفاقات روز باشد. به این دلیل که این رخدادها بهزودی فراموش میشوند. علاوه بر این، عدم درج تاریخ انتشار از دیگر نکات مربوط به نحوه تولید محتوای سبز است. توجه داشته باشید که محتواهای همیشهسبز را برای مخاطبان عام تولید کنید؛ زیرا بیشترین کاربرد محتوای سبز برای این گروه از مخاطبان است. در ادامه نحوه تولید محتوای سبز را بررسی میکنیم.
1. انتخاب موضوع مناسب
اولین مرحله در نحوه تولید محتوای سبز انتخاب موضوعی مناسب است که شالوده اصلی محتوای همیشه سبز شما را تشکیل میدهد. برای انتخاب یک موضوع مناسب باید موضوعات متناسب با کسبوکار خود را پیدا کنید. این همان نکته مهمی است که در استراتژی تولید محتوا بوتیک بازاریابی اکرم برنجی به آن توجه میشود.
2. کلمات کلیدی مرتبط
در دومین مرحله از نحوه تولید محتوای سبز باید کلمات کلیدی مناسب و مرتبط را پیدا کرده و محتوایی بر آن اساس تولید کنید. برای این هدف و یافتن کلمات کلیدی پر جستجو برای محتوای همیشه سبز میتوان از ابزارهای جستجو مانند گوگلترندز یا Ahrefs Keywords Explorer استفاده کرد. باتوجهبه اهمیت کاربرد محتوای سبز بهتر است ازطریق جلسات طوفان فکری، ارزیابی رقبا و جستجوی کلمات کلیدی حوزه کاری خود بهترین کلمات کلیدی را پیدا کنید.
ایده های تولید محتوای همیشه سبز
برخی کسبوکارها ممکن است برای تولید محتوای همیشه سبز با چالشهایی روبرو باشند. در ادامه ایدههای مختلف برای استراتژی تولید محتوای سبز را ارائه میدهیم. این ایدهها عبارتاند از:
- مطالعات موردی
- اشتباهات رایج در یک حوزه کاری
- مقالات مربوط به چگونگی انجام کار
- مقالات آموزشی و راهنماها
- بررسی و توضیحات محصول
- فرهنگنامه عمومی یا اختصاصی در یک حوزه مشخص
- ۰ ۰
- ۰ نظر